
- FOOD -
Cannabis in de drank- en voedingssector

In 2018 kondigde Canada de volledige legalisering van cannabis aan. Hierdoor zijn er heel wat bedrijven uit de grond gestampt die op deze trein mee gesprongen zijn. Enkel de voedingsindustrie bleef achter.
Dit jaar zijn ze echter wel gevolgd. Zo is Coco Cola bezig met onderhandelingen met het Canadese bedrijf Aurora Cannabis Inc. om cannabis-infusie drankjes te maken, heeft Heineken's biermerk Lagunitas een bruiswater gelanceerd met een bier- , THC- en cannabisoliesmaak en is ook de producent van Guinness in onderhandelingen met drie grote cannabis producenten voor een mogelijke samenwerking.
Omdat het gebruik van cannabis meer en meer sociaal aanvaardbaar wordt, is deze beweging het gevolg. Mensen grijpen ook vaker en vaker terug naar de natuur als het gaat over het genezen van bepaalde ziekten en/of aandoeningen. Daarom is het gebruik van cannabis in drank en voeding een nieuwe innovatie die wel mooi kan aansluiten bij deze opkomende trend.
Wel opvallend is het feit dat de grote bedrijven (met vestigingen in landen zonder een legalisering van cannabis) niet mee op de kar springen. In het bijzonder gaat het over bedrijven zoals Pepsi, Nestle en Kellogg's. Zij hebben voornamelijk vestigingen in de Verenigde Staten en hebben hier ook hun hoofdzetel. Omdat het gebruik van cannabis in de VS niet legaal is kunnen bedrijven met een hoofdzetel hier, toch vervolgd worden voor het overtreden van de wet. Ook wanneer de productie in landen plaatsvindt waar het wel legaal is.
De enige vraag die bij iedereen nu nog op de lippen brand is wanneer wij hier in België ook eens kunnen proeven van drankjes met cannabissmaak.
Bron: